By Dana locker
•
December 7, 2020
בהיבט האישי - האם אתם מתאימים להיות בעלי עסק עצמאי מבחינת האופי והתכונות שלכם? להיות בעלי עסק זה לפעמים להיות ברכבת הרים רגשית, תפעולית וגם כלכלית. זה להיות מוטרדים כל הזמן מאיפה תשלמו את המשכורת הבאה לכם ולעובדים שלכם, זה להיות מוטרדים ממצבים בלתי צפויים כמו הרעה ביטחונית שמשפיעה על עסקים בישראל, או כפי שלמדנו גם מווירוסים חיצונים כמו הקורונה. ולכן השאלה הכי חשובה טרם פתיחת העסק היא למה? למה אתם רוצים לפתוח עסק??? יכולות להיות לשאלה הזו תשובות רבות ביניהן: · כי פוטרתם ממקום עבודתכם · כי נמאס לכם להיות שכירים · כי אתם בגיל מבוגר ולא מאמינים שיש לכם מקום בשוק התעסוקה · כי אתם עליתם על רעיון מהפכני · כי רוצים / צריכים להיות יותר בבית · כי זה היה חלום חייכם... השאלה למה מאוד חשובה להצלחת העסק, למוטיבציה שלכם ולמנוע שלכם להצלחה. אחרי שהבנתם שה"למה" שלכם מספיק מבוסס, נובע מבפנים אפשר להתקדם לתכונות נוספות הנדרשות: · חוסן - חשוב שיהיה לכם בראש ובראשונה חוסן! חוסן לעבור תקופות קשות, תקופות של חוסר ודאות, לראות את האור בקצה המנהרה ולהאמין בעסק שלכם. · גמישות – גמישות מחשבתית ותפעולית, היכולת לשנות כיוון, לחדש לוותר על משהו כשזה לא עובד או כשתנאי השוק משתנים. · מוטיבציה- תכונה נוספת חשובה לבעלי עסקים זה מנוע פנימי חזק, מוטיבציה להצליח, "להילחם", לחדש ולגדל את "התינוק" שלכם שנקרא עסק. · תשוקה ואהבה לתחום - בלי תשוקה, אהבה והבנה בתחום אין לכם יתרון, ומה מאוד תוכלו למצוא עצמכם מיואשים. · תכונות חשובות נוספות כמו סדר וארגון רצוי שיהיה לכם אבל אפשר להעסיק עובדים/ שותפים שיש להם תכונות אלו. ליזמים רבים יש חלום, אמונה, תשוקה ומוטיבציה גדולה אבל אין להם את היכולת להוציא את זה לפועל ברמה התפעולית, לפרק את הדרך לאבני דרך ולכן הם שוכרים מישהו שיעזור להם להוציא את החלום לפועל. בהיבט התפעולי – לפני שפותחים עסק עליכם לבצע בדיקת היתכנות / מיני תוכנית עסקית – להעלות על הכתב את הנושאים הבאים: · תקציר מנהלים / הרעיון העסקי – בכמה משפטים מה מהות העסק שלכם (תקציר של כל הפרקים המופיעים מטה). · פירוט על המוצר/שירות – פירוט על המוצר שלכם, על הייחודיות שלו, על השימושים שלו, ואחד הדברים החשובים ביותר מי קהל היעד שלו! · תיאור השוק והתחרות – סקירה של השוק, גודל השוק בתחום בו בחרתם וביצוע בדיקה של התחרות הקרובה והרחוקה למוצר / עסק שלכם. · המודל העסקי – פירוט כיצד אתם מתכונים להרוויח כסף מהעסק שלכם, תמחור והמחרה, הנחות יסוד ועוד. · תפעול – כיצד יראה מערך התפעול שלכם (כולל עלויות). · ערוצי הפצה או במילים אחרות שיווק – מהם דרכי השיווק של העסק, שיווק מסורתי, ושיווק דיגיטלי, מעגלי קשרים ועוד. · תחזית פיננסית: חוברת אקסלים עם תחזיות מבוססת על הנחות יסוד שנגזרות מהתחקיר שביצעתם, בחוברת יפורטו הנתונים הבאים: השקעה נדרשת, נקודת איזון, ניתוח רגישות ודו"ח רווח והפסד צפוי ל- 3 שנים . · סיכום ומסקנות. במידה וחסר לכם ידע מומלץ להיעזר ביועץ לכתיבת התוכנית או חלקים ממנה שאתם פחות חזקים . תוכנית עסקית תוכל לשמש אתכם כשתרצו לקחת הלוואה / לגייס משקיע לעסק. בהיבט הפיננסי – עסק עולה כסף! כיצד אתם מתכוונים לממן את העסק בשלביו השונים, בשלב ההקמה וההשקעה, בשלב הגדילה ובאופן שוטף. · עליכם להבין כמה יעלה לכם העסק בשנתיים הראשונות. ומאיפה תשלמו את העלויות האלו. · איזה סוג עסק אתם פותחים: פטור / מורשה / חברה בע"מ. · האם אתם זקוקים מימון חיצוני לעסק, ואם כן מהיכן: בנק / קרנות ייעודיות לעסקים. · כיצד אתם מפרידים על הוצאות העסק והוצאות הבית. · כיצד וכמה אתם משלמים לעצמכם. · מה הרווחיות הצפויה לכם מהעסק – רווחיות "על הנייר" וכמה באמת אתם לוקחים הביתה בסוף היום. · מושגים בסיסים שכל בעל/ת עסק חייב לדעת בינכם: מה ההבדל בין רווח והפסד לתזרים מזומנים? מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה. יש עוד הרבה דברים שצריכים לדעת כשפותחים עסק כולל מנהלות ועבודה מול רשויות, אבל על זה במאמר נפרד. לסכם את 3 המעגלים הקריטיים כבעלי עסק אספר לכם 2 סיפורים מהתקופה האחרונה שבה ליוויתי יזמים: אספר לכם על מירה, מירה עזבה לאחרונה (בגלל משבר הקורונה) משרה נוחה בחברת הייטק, והחליטה לפתוח יחד עם שותף עסק. חברה לייבוא מכשירי חשמל ייחודיים. היא הגיעה אליי לאחר שכבר פתחה חברה בע"מ, השקיעה 40K ₪ לקנות מלאי ראשוני ולפתח אתר אינטרנט. כבר בפגישה הראשונה התברר שמירה בכלל לא מבינה בתחום, וגם אין לה תשוקה לתחום. לשאלה מדוע פתחת עסק ענתה כי בגילי רציתי להיות בעלת עסק ולא להיות נתונה לחסדי בוס. בהיבט האישי – לא זיהיתי שיש רצון עז לעסק, חוסן ונחישות להצליח בעסק זה. בהיבט הפיננסי - לשאלה השנייה שלי כמה תכננתם להרוויח מהעסק (לאחר תקופת ההקמה והרצה ראשונית) כל אחד מהשותפים, ענתה שהאמת לא חשבו על זה כלל. לא עשו הערכה כלכלית של העסק, כלומר אפילו לא יודעים האם יכולים להרוויח מעסק זה. בהיבט התפעולי – לא נעשתה בדיקה של השוק, של התחרות, לא הייתה מחשבה על מודל עסקי ועל התפעול וכמובן שלא נעשתה תוכנית פיננסית לאחר שבחנתי את 3 המעגלים במקרה של מירה, בכובד ראש המלצתי לה לצאת מהעסק לפני שתבצע השקעה נוספת של הון שבסופו של דבר כנראה ירד לטמיון. אספר לכם גם על לירון, לירון עזב חברה שמייבאת ומשווקת ציוד/ מכונות לחנויות ל"משפץ החובב". לירון עבד בחברה מעל 20 שנה, מכיר את השוק, את התחרות, את הלקוחות היטב. לירון אוהב את התחום והחליט שהגיע הזמן ל"בייבי משלו". בהיבט האישי – יש מוטיבציה, תשוקה ואהבה לתחום. בהיבט התפעולי – לירון הגיע עם תוכנית ראשונית של תפעול העסק, הייבוא, ההפצה לשלב ההקמה של העסק. בהיבט הפיננסי – לירון הגיע על עלויות בסיסיות, ומחירים לצרכן ויחד בנינו את התוכנית הפיננסית וגם תוכנית עסקית לקרנות סיוע לעסקים שכן לירון נדרש להון נוסף בכדי לרכוש מלאי ראשוני. הכנה נכונה היא קריטית להצלחת העסק, אל תזלזלו בשלב זה, ותנסו "לחסוך" זמן וכסף כי בסופו של דבר זה "יתנקם בכם" כמו האמירה "זול עולה יקר". בהצלחה דנה